Τρίτη 31 Ιουλίου 2018

Κρουαζιέρες: απολαυστικές, αλλά «επώδυνες» για το περιβάλλον. Το«Ecoship» η λύση!


Από τους μαθητές Δημήτριο και Νικόλαο Λιάσκα, Α’ Γυμνασίου

       Τα κρουαζιερόπλοια είναι αρκετά ρυπογόνα και συνεισφέρουν κατά πολύ  στην ατμοσφαιρική ρύπανση που απειλεί το κλίμα μας, το περιβάλλον και την υγεία μας. Ένα μέσο πλοίο παράγει περίπου 80.000 λίτρα λυμάτων κάθε μέρα(!) και με τα ξεπερασμένα συστήματα φίλτρων που χρησιμοποιούνται από τα περισσότερα πλοία, τα ελάχιστα επεξεργασμένα λύματα καταλήγουν συχνά στο νερό. 


Ένα συμβατικό κρουαζιερόπλοιο μπορεί να καίει εκατοντάδες τόνους βαρύ μαζούτ ημερησίως και να εκπέμπει τόσο σωματίδια όσα ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα, σύμφωνα με τη γερμανική περιβαλλοντική ομάδα NABU. Τα καύσιμα που καίνε είναι 3.500 φορές πιο βρόμικα από το πετρέλαιο αυτοκινήτων, αλλά σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά δεν εφαρμόζεται μετεπεξεργασία των καυσαερίων. Δηλαδή, πολύ λίγα κρουαζιερόπλοια διαθέτουν τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών, όπως φίλτρα σωματιδίων πετρελαίου ή καταλύτες SCR, τονίζει σε πόρισμά του που δημοσιεύτηκε το 2015 ο NABU.
       Στην ανοιχτή θάλασσα, χρησιμοποιείται σχεδόν αποκλειστικά πετρέλαιο που περιέχει μεγάλες ποσότητες θείου, αιθάλης, βαρέων μετάλλων και άλλων τοξικών καταλοίπων και ιζημάτων. Ας αναλογιστούμε μόνο το γεγονός ότι η περιεκτικότητα σε θείο στα καύσιμα των πλοίων ανέρχεται στο 3,5%, ενώ η αντίστοιχη στα συμβατικά αυτοκίνητα προσδιορίζεται στο 0,0001%.

       Επίσης, τα κρουαζιερόπλοια των μεγάλων εταιρειών αποτελούν ουσιαστικά πλέοντα ξενοδοχεία. Ακόμη κι όταν είναι ελλιμενισμένα, απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας. Έτσι, όσο τα κρουαζιερόπλοια παραμένουν στο λιμάνι, οι μηχανές τους λειτουργούν, για να ανταποκριθούν στη μεγάλη ανάγκη ενέργειας των εκτεταμένων ξενοδοχειακών και αναψυχικών υποδομών τους, η οποία είναι συγκρίσιμη με τις ενεργειακές ανάγκες μιας μικρής πόλης! Αυτό σημαίνει ότι το περιβάλλον των λιμανιών-πόλεων όπου «σταθμεύουν» επιβαρύνεται σοβαρά με μεγάλες ποσότητες ρυπογόνων ουσιών.
       Το Σεπτέμβριο του 2016, στη Βενετία, η οποία δέχεται καθημερινά 5-6 από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου, διαδηλωτές με γόνδολες και μικρά σκάφη επιχείρησαν να μπλοκάρουν τον ελλιμενισμό των μεγάλων σκαφών.

        Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό πόσο αναγκαία είναι η λήψη και εφαρμογή μέτρων, όπως η χρήση καθαρότερων καυσίμων (LNG) ή χρήση ειδικών καταλυτών που καθαρίζουν τα καυσαέρια (SCR) ή η λήψη ενέργειας από την ξηρά μέσω των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή ακόμη και η επιβολή ενός οικολογικού τέλους. Δηλαδή, τα εισερχόμενα σκάφη και κρουαζιερόπλοια να αποδίδουν τέλη ελλιμενισμού ανάλογα με την περιβαλλοντική τους απόδοση. Έτσι, όσο πιο «καθαρά» είναι τα πλοία τόσο λιγότερα θα είναι αντίστοιχα τα τέλη. Τέλος, μια άλλη λύση θα ήταν να ξεκινήσει η προσπάθεια μετατροπής όλων των πλοίων σε οικολογικά, όπως το πρότυπο οικολογικό πλοίο που περιγράφεται παρακάτω …

Το «πιο οικολογικό κρουαζιερόπλοιο του κόσμου»
       Αυτό που βλέπετε στην εικόνα είναι το «Ecoship», ένα νέο οικολογικό πλοίο, εμπνευσμένο από τη φύση, που θα βρεθεί στις θάλασσες μέχρι το 2020. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, από το «Peace Boat».
      

    Το «Peace Boat» είναι ένα κρουαζιερόπλοιο που ταξιδεύει στις θάλασσες από το 1983, προσπαθώντας να καλλιεργήσει και να διαδώσει μια κουλτούρα ειρήνης μέσα από την εκπαίδευση. Η εταιρεία που βρίσκεται πίσω από το «Peace Boat» είναι αυτή που  αποκάλυψε το «Ecoship». Στόχος αυτής της ιδέας είναι η μηδενική απόρριψη αποβλήτων με αυτόνομο σύστημα διαχείρισής τους.    Πρόκειται για ένα ενεργειακά αποδοτικό πλοίο, με υδροδυναμική κατασκευή εμπνευσμένη από τις φάλαινες, που αποκτά δύναμη από 10 ανεμογεννήτριες και 10 φωτοβολταϊκά πανιά. Ο υβριδικός κινητήρας του πλοίου θα μπορεί επίσης να λειτουργεί με υγροποιημένο φυσικό αέριο ή ντίζελ. Τεράστιες εκτάσεις με φυτά θα εκτείνονται στα πέντε καταστρώματα του πλοίου, απορροφώντας το διοξείδιο του άνθρακα. Κάθε αγρόκτημα που θα βρίσκεται πάνω στο κρουαζιερόπλοιο -για τη βελτίωση του οποίου θα χρησιμοποιούνται οργανικά απορρίμματα ως λίπασμα- θα παράγει λαχανικά, τα οποία θα μπορούν να καταναλώνουν οι επιβάτες. Αν και θα είναι μικρότερο από πολλά κρουαζιερόπλοια που κατασκευάζονται σήμερα, θα ζυγίζει 60.000 τόνους και θα μπορεί να φιλοξενήσει 2.000 επιβάτες. 

       Το «Ecoship» υπολογίζεται ότι θα μειώσει κατά περίπου 40% το διοξείδιο του άνθρακα σε σύγκριση με ένα τυπικό κρουαζιερόπλοιο που κατασκευάστηκε πριν από το 2000 και περίπου 30% σε σχέση με τα κρουαζιερόπλοια που κατασκευάζονται σήμερα. Επίσης, θα φιλοξενήσει εκπαιδευτικά ταξίδια της Peace Boat, αλλά θα χρησιμεύσει κι ως ένα «πλωτό εργαστήριο», που θα αναλάβει έρευνες για τους ωκεανούς, το κλίμα και τις πράσινες τεχνολογίες. Τα παραπάνω αποτελούν  μερικά από τα χαρακτηριστικά που κάνουν αυτό το πλοίο, σύμφωνα με την Oliver Design, που ειδικεύεται στην αρχιτεκτονική των πλοίων, το «πιο οικολογικό κρουαζιερόπλοιο του κόσμου». Ο σχεδιασμός του έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί εγκαίρως για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2020 στο Τόκιο.

       Θα κατασκευαστεί από την Arctech της Φινλανδίας, εταιρεία που ειδικεύεται στην τεχνολογία της ναυπηγικής της Αρκτικής και στην κατασκευή ειδικών πλοίων για απαιτητικές συνθήκες και διαδρομές. Θα κοστίσει περίπου 500 εκατομμύρια δολάρια, που χρηματοδοτούνται εν μέρει από τους επενδυτές και από  πλούσιες οικογένειες και ιδιώτες που θέλουν να χρησιμοποιήσουν τα χρήματά τους, για να βελτιώσουν τον κόσμο, καθώς και να κερδίσουν.


Πηγές
http://www.efsyn.gr
https://perierga.gr
www.eirinika.gr
Peace Boat – Voyages
UN SDG Action Campaign
Peace Boat Ecoship
inhabitat.com
http://www.b2bviajes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου


Υπεύθυνη Καθηγήτρια Περιβαλλοντικής Ομάδας:

Koυϊμτζή Κατερίνα, Φιλόλογος